kebenaran hadis rasulullah

Post kebenaran hadis rasulullah melalui kajian sains nie aku terasa nak buat setelah aku baca satu yang blog yang Islamic habis 2, aku nak cakap pasal Islamic, nak berdakwah la kononnya..oppss, lupa nak cakap blog ape yang aku baca td, blog http://www.soutulmujahid.com, memang best habis la...fakta yang terang,sumber yang sahih dan lain2...saje je bagi backlink kat tuan blog Soutul Mujahid kerana sedikit sebanyak berjaya menginsafkan diri aku yang jahil ini.
kebenaran hadis rasulullah


"Sesiapa yang mengambil sekeping tanah orang lain secara zalim, dia akan tenggelam lapisan ke tujuh pada hari kiamat."Hadis Sahih Al-Bukhari

itulah hadis rasulullah bagi seorang yang zalim yang merampas tanah orang lain, pada zaman dahulu kalanya dimana masyarakat dunia belum mengetahui tentang lapisan bumi ini dan Rasul sudah mengetahui nya.

dan ini kebenaran hadis rasulullah bahawa bumi mempunyai 7 lapisan.

Teras dalam: 1.7% jisim Bumi, kedalaman 5,150-6,370 kilometer (3219 - 3981 batu)
Teras dalaman pepejal dan tdk terikat kepada mantel, digantung di teras luar yang cair. Ia dipercayai telah ditegakkan akibat tekanan-pembekuan yang berlaku kepada cecair yang paling apabila penurunan suhu atau tekanan meningkat.

Teras luar: 30.8% jisim Bumi; kedalaman 2,890-5,150 kilometer (1806 - 3219 batu)
Teras luar, cecair yang panas dan elektrik menjalankan di mana gerakan perolakan berlaku. Lapisan konduktif ini bergabung dengan putaran Bumi untuk mencipta kesan dinamo yang mengekalkan sistem arus elektrik yang dikenali sebagai medan magnet Bumi. Ia juga bertanggungjawab untuk jerking halus putaran Bumi. Lapisan ini tidak padat seperti besi tulen yang lebur, yang menunjukkan kehadiran unsur-unsur yang ringan. Para saintis telah mengesyaki bahawa kira-kira 10% daripada lapisan yang terdiri daripada sulfur dan / atau oksigen kerana elemen-elemen ini banyak terdapat dalam kosmos dan membubarkan mudah dalam besi lebur.

D ": 3% jisim Bumi; kedalaman 2,700-2,890 kilometer (1688 - 1806 batu)
Lapisan ini adalah 200 hingga 300 kilometer (125 hingga 188 batu) tebal dan mewakili kira-kira 4% daripada jisim-kerak mantel. Walaupun ia sering dikenal pasti sebagai sebahagian daripada mantel lebih rendah, ketakselanjaran seismik mencadangkan D "lapisan mungkin berbeza secara kimia dari mantel lebih rendah yang terletak di atasnya. Para saintis membuat teori bahawa bahan sama ada dibubarkan di dalam teras, atau mampu untuk menenggelamkan melalui mantel tetapi tidak menjadi teras kerana ketumpatan.
Mantel lebih rendah: 49.2% jisim Bumi; kedalaman 650-2,890 kilometer (406 -1806 batu)
Mantel lebih rendah mengandungi 72.9% daripada jisim-kerak mantel dan mungkin terdiri terutamanya silikon, magnesium, dan oksigen. Ia mungkin juga mengandungi beberapa zat besi, kalsium dan aluminium. Para saintis membuat potongan ini dengan menganggap Bumi mempunyai banyak serupa dan bahagian unsur-unsur kosmik seperti yang ditemui di matahari dan meteorit primitif.

Teras Tengah/transition Region: 7.5% jisim Bumi; kedalaman 400-650 kilometer (250-406 kilometer)
Teras Tengah/transition Region atau Mesosfera (tengah mantel), kadang-kadang dipanggil lapisan subur, mengandungi 11.1% daripada jisim-kerak mantel dan sumber magmas basal. Ia juga mengandungi kalsium, aluminium, dan warna merah tua, yang merupakan kompleks yang mengandungi mineral silikat aluminium. Lapisan ini adalah padat apabila sejuk kerana garnet. Ia adalah memberangsangkan apabila panas kerana mineral ini mencairkan mudah untuk membentuk basalt yang kemudiannya boleh meningkat melalui lapisan atas sebagai magma.

Mantel Atas: 10.3% jisim Bumi; kedalaman 1-40 km (6 - 250 batu)
Mantel atas mengandungi 15.3% daripada jisim-kerak mantel. Serpihan telah digali untuk pemerhatian kami oleh tali pinggang gunung terhakis dan letusan gunung berapi. Olivine (Mg, Fe) 2SiO4 dan pyroxene (Mg, Fe) SiO3 telah mineral utama yang terdapat di dalam cara ini. Ini dan lain-lain mineral refraktori dan kristal pada suhu yang tinggi, oleh itu, sebahagian besar menyelesaikan keluar dari magma yang semakin meningkat, sama ada yang menjadi bahan kerak baru atau tidak pernah meninggalkan mantel. Bahagian mantel atas yang dipanggil asthenosphere mungkin sebahagiannya lebur.

Kerak lautan: 0,099% jisim Bumi; kedalaman 00-10 kilometer (0 - 6 batu)
Kerak lautan mengandungi 0,147% daripada jisim-kerak mantel. Majoriti kerak bumi telah dibuat melalui aktiviti gunung berapi. Sistem rabung lautan, rangkaian 40,000 kilometer (25,000 batu) gunung berapi, menghasilkan kerak lautan yang baru pada kadar 17 km3 setiap tahun, yang meliputi dasar laut dengan basalt. Hawaii dan Iceland adalah dua contoh pengumpulan buasir basalt.

Kerak benua: 0,374% jisim Bumi; kedalaman 00-50 kilometer (0 - 31 batu).
Kerak benua mengandungi 0,554% daripada jisim-kerak mantel. Ini adalah bahagian luar Bumi terdiri asasnya batu-batu kristal. Ini adalah berkepadatan rendah mineral cergas dikuasai kebanyakannya oleh kuarza (SiO2) dan feldspar (silikat-miskin logam). Kerak (kedua-dua lautan dan benua) permukaan Bumi, oleh itu, ia adalah bahagian yang paling sejuk planet kita. Kerana batu-batu sejuk berubah bentuk secara perlahan-lahan, kita merujuk kepada shell ini luar yang tegar sebagai litosfera (lapisan yang berbatu atau kuat).

Sumber:Press, Frank and Raymond Siever.  Earth.  New York: W. H. Freeman and Company, 1986.
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Berliku Dot Com | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO