Unifi Speed test

Unifi Speed test adalah post untuk anda mengajar anda cara untuk anda cara speed test jika anda mengunakan unifi dan seperti anda sudah tahu sebenarnya unifi telah membatalkan dua pakej mereka di mana ia adalah unifi vip yang sangat popular pada masa dulu.

ketiga tiga pakej tersebut adalah unifi vip 5 mbps, unifi vip 10 mbps dan unifi vip 20 mbps,  ini kerana unifi teleah mengantikan ke tiga tiga pakej dengan pakej yang baru dan lebih laju dimana pakej tersebut sekarang sebenarnya adalah yang termasuk dalam promosi awal Tahun unifi Speed test.

pakej ini adalah pakej unifi advance 30 mbps dan unifi advance 50 mbps walaupun begitu ia tidak seperti unifi yang lama  di mana download speed dan upload speed tidak sama, di mana first sekali apa bila speed 30 mbps speed download adalah 30 mbps tetapi upload speed hanya sekadar 5 mbps. manakala 50 mbps pula adalah mengunakan 50 mbps speed download dan upload speed hanya lah 10 mbps.

berbalik pada Unifi Speed test pulak sebenarnya anda sudah terbiasa dengan speed test biasanya anda akan mengunakan url ini iaitu speedtest dan sebenarnya apa anda buat itu adalah tidak bagus kerana menurut pengiraan ilmu networking saya ini hanya akan menyebabkan speed test anda tidak tepat kerana internet anda atau isp anda terletak di malaysia manakala tempat speed test anda berada jauh nun di sana dan sebaik nya anda mengunakan speed test yang ada di malaysia supaya anda senang membuat pengiraan tentang speed test anda.

apakah speed test yang terbaik untuk isp malaysia? seperti yang saya google sebenarnya setiap isp malaysia mempunya speed test mereka yang tersendiri seperti maxis mempunyai speedtest.maxis.com.my dan p1, umobile, celcom, dan lain lain isp sebenarnya sudah ada speed test mereka tersendiri dan tak usah lah anda mengunakan test kelajuan internet anda dengan ookla di mana server mereka terletak di luar negara dan keputusan nya sangat tidak kerana banyak loss packet.

Apakah server yang sebetulnya tepat untuk pakej di sediakan telekom malaysia ini? http://speedtest.tm.com.my/tmspeedtest.html adalah speedtest yang paling sesuai untuk pakej ini dan seperti yang anda tau adalah speed tset dari telekom malaysia sendiri dan sudah tentu ia lebih tepat.

gambar di bawah adalah gambar test di buat di url yang sama dengan url address di atas ini sahaja.


jika anda dapat tengok seperti dalam gambar test speed saya mendapat 20 mbps dan hanya 5 mbps untuk upload di sebab kan saya mengunakan unifi advance 30 mbps.

ok bagaiman test speed itu di buat?  sebenarnya server dari mana mana server test kelajuan internet akan mengunakan satu file dan memberi internet anda untuk mendownload file tersebut dan kemudian internet anda akan mendownload file tersebut dan speed anda dikira dengan berapa lama masa anda gunakan untuk mendownload file tersebut. Sudah kah anda jelas dengan penerangan yang saya berikan ? kalau anda tidak faham anda boleh comment di bawah atau melwat ke akaun plus saya.

cuba tengok test speed di amerika? nampak menarik bukan? so anda boleh lah rajin rajin tengok berapa laju nya speed di amerika.

https://www.youtube.com/watch?v=KnLfi7KaxSY

Akhir kata terima kasih kerana membaca post ini iaitu unifi speed test











Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

 
© Berliku Dot Com | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO